پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

دریافت( دانلود اصل مقاله بررسی گفتمانی فرایندهای ارتباطی و بیانیه های تبلیغاتی در بمب گذاری سیستان و بلوچستان)

بررسی گفتمانی فرایندهای ارتباطی و بیانیه های تبلیغاتی در بمب گذاری های سیستان و بلوچستان

این مقاله به تحلیل محتوای کیفی بیانیه های گروهک جندالشیطان برای پرداختن به مسئله خشونت سیاسی پرداخته است و از بمب گذاری به عنوان نمادی ترین واقعه خشونت سیاسی یاد کرده است و بمب به عنوان یک واقعه رسانه ای می باشد.

در ابتدای مقدمه جمله ای در خط اول آمده است که بیانگر نگرش آلوده مولف است:" افراط گرایی دینی اهل سنت خوانش گذشته محور سیاست و دین است که با نگاهی حسرت آلود به تجزیه سنت دینی و ترکیب آن با کنش گری سیاسی و فن آوری های جدید می پردازد."

به زعم نویسنده نسبتاً محترم مقاله علّت افراط گرایی دینی اهل سنت کنش حکومت شیعی برمی گردد تا عقاید آنان. مولف محترم به این سوال جواب نداده است که عقاید مکتب دیوبندی که مذهب غالب اهل سنت شرق کشور می باشد و شیعه را مشرک می داند چه نقشی در فرایند بمب گذاری دارد؟

در ادامه نویسنده به بیان اقدامات جندالشیطان پرداخته است و هیچ گاه از نامی که بین امنیتی های ایران مرسوم است استفاده نکرده است بلکه از نام جندالله استفاده کرده است. نامی که بر سر زبان طرفداران این جنبش و رسانه های خارجی می باشد.

وی ادامه می دهد بمب گذاری هدفی صرفاٌ مخربانه ندارد بلکه حاوی پیامی نمادین است که می تواند انسجام درون گروهی را افزایش داده و برون گروه را با تنفر بیشتر نسبت به گروه معارض مواجه نماید. در این فرایند بمب گذار به عنوان فرستنده پیام، انفجار بمب به مثابه کانال ارسال پیام، طرفداران، حامیان و اعضای گروه بمب گذار به مثابه مخاطبان درون گروهی و دولت، جمعیت مرکزی، قربانیان و مخاطبان بین المللی به عنوان مخاطبان برون گروهی تلقّی می شوند.

در ادامه نموداری از بمب گذاری انتحاری توسط مولف نمایش داده شده است که نشان می دهد در سال های بین 2004تا 2005 آمار بمب گذاری انتحاری در سطح جهان با یک جهش بالا افزایش یافته است.

حوزه های مورد اعتراض گروهک در سیاستگذاری قومی حکومت در بلوچستان ایران:

1-مداخله های ساختاری:

سیاست جانشینی جمعیت شیعیان در مناطق سنی نشین

تجزیه مناطق بلوچستان در استان های همسایه

2-مداخله های قومی- دینی

مذاکره با قبایل و جلب نظر ایشان

آموزش در مدارس دینی اهل سنت!!!!! اولین بار است که می شنوم.

3-تنبیه ها

اعدام وابستگان گروه.

دستگیری و حبس وابستگان گروه.

 

 

نظرات  (۳)

۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۴۱ پایگاه مضمار
سلامعنوانت خیلی خوب شدهوالکاشف را خط بزن
به نظرم زیر عنوانت این باشه بهتره چون باید در نهایت مختصر گویی باشد: خونی که در راه امنیت داخلی می ریزیم همان عرقی است که در کار تربیتی نریخته ایم

یا علی

پاسخ:
سلام چشم
یاعلی
۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۹:۴۶ پایگاه مضمار
راستی یادم رفت بهت بگم
در پایگاه مضمار با افتخار لینک شدی
یا علی
پاسخ:
سلام
ممنون
یاعلی
۲۵ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۵۹ پایگاه مضمار
از ادامه مطلب هم استفاده کنی اتفاقی نمی افتد ها!!!
البته ببخشید که انتقاد کردم ها

پاسخ:
هو الکاشف
اطاعت امر
یاحق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی