جلسه 14:احساس امنیت
در این کلاس که در مورخ 11/3/92 برگزار شد موضوع احساس امنیت به بحث گذاشته شد.نسبت آن با بعد فیزیکی امنیت، عوامل موثر بر آن و اینکه در نگاه اسلامی بحث های ذهنی(هنجاری و هویتی)مهمتر و اصیل تراز بحث های عینی و فیزیکی امنیت است مطرح گشت.
مردم شناسی یکی از شاخه های علم جامعه شناسی است که به مطالعه فرهنگ مردم یک منطقه می پردازد.در این علم نقوش تزیینی، آداب و رسوم اجتماعی، الگوهای ازدواج، نظام تغذیه، نظام زبانی(ضرب المثل ها، کنایه ها و...)، خصوصیات بیولوژیکی مردم ،مقاطع حساس تاریخی که بر کنش آنها تاثیر گذاشته است و نیز خلق و خوی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
جلسه 13:
بسم ربّ المهدی
اما فضای امنیتی بسیط نمی باشد بلکه لایه هایی دارد:
جلسه ششم
مکتب کوپنهاک
دو رویکرد به امنیّت داریم:
1- جدا از جامعه
2- مبتنی بر جامعه( زمینه وندی contextual)
در نگاه دوم هنگام تحلیل امنیت باید به اثر گذاری جامعه در آن دقّت داشت. لذا در مکتب کوپنهاک امنیّت اجتماعی شده (societal) می باشد. در چنین موردی فاکتورها و ابعاد اجتماعی امنیت مورد بررسی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که در دیدگاه کوپنهاک societal security به معنی امنیّت اجتماعی شده( امنیت جامعوی) است و نه امنیّت اجتماعی.
از دوستان محترمی که مقاله ها را دانلود می کنند انتظار دارم که به ازای دانلود هر مقاله صلواتی تقدیم به امام زمان و نیز درگذشتگان اینجانب بفرستند.
دریافت اصل مقاله نقش بازارچه های مرزی در توسعه و افزایش امنیت در سیستان و بلوچستان
دریافت اصل مقاله دارالعلوم دیوبند، زمینه ها و راهبردها
دریافت اصل مقاله جریان نوسلفی ها در دوران معاصر
دریافت اصل مقاله درآمدی بر پراکندگی وهابیت در جهان اسلام
دریافت اصل مقاله دارالعلوم دیوبند، زمینه ها و راهبردها
دریافت اصل مقاله شناخت اهل سنت و جماعت( منتشره در مجله سلفی زده ندای اسلام وابسته مسجدمکی زاهدان)
دریافت اصل مقاله مدارس دیوبندی هند( منتشره در مجله سلفی زده ندای اسلام وابسته به مسجد مکی زاهدان)
دریافت مقاله بررسی تاثیر برنامه های اقتصادی اجتماعی بر واگرایی و همگرایی گروههای قومی در ایران
دریافت مقاله شاخص های توسعه انسانی سیستان و بلوچستان
دریافت مقاله اهمیت اکوتوریستی سیستان و بلوچستان
دریافت اصل مقاله دارالعلوم دیوبند، زمینه ها و راهبردها
دریافت مقاله جریان شناسی تقریبی تکفیری سلفیه در جهان اسلام
دریافت مقاله بازشناسی اندیشه سیاسی القاعده
دریافت مقاله بریلویه دیوبندیه و رابطه آنها با وهابیت
دانلود کتاب آشنایی با جغرافیای سیستان و بلوچستان
اهمیت اکوتوریستی سیستان و بلوچستان
مقاله بایستگی های ژئواکونومیک سیستان و بلوچستان
مقاله بررسی عوامل واگرایی قوم بلوچ و تأثیر آن بر امنیت جمهوری اسلامی
بررسی چالش های ژئوپلیتیک همگرایی در جهان اسلام
نقش سواحل مکران در امنیت جمهوری اسلامی ایران
دریافت مقاله تجارت مواد نفتی و تآثیر آن بر مسائل اقتصادی
دریافت مقاله جاذبه های توریستی در سیستان و بلوچستان
دریافت(دانلود مقاله ناحیه گرایی سیاسی در ایران- مطالعه موردی بلوچستان)
دریافت(بررسی نگرش دانشجویان بلوچ نسبت به هویت ملی
دریافت اصل مقاله پیدایش تفکر دیوبندی در هندوستان و تأثیر آن در بلوچستان ایران
دریافت اصل مقاله سنجش تهدیدهای امنیتی در جنوب شرق ایران با تأکید بر امنیت مرزی
دریافت اصل مقاله تحولات سیاسی ایدئولوژیک در بلوچستان
دریافت اصل مقاله چالش ها و راهکارهای توسعه امنیت پایدار در استان سیستان و بلوچستان
دریافتمقاله مردمی کردن امنیت در مدیریت بحران کردستان
جلسه پنجم 12/12/91: ناقص می باشد
فرآیندهای ناامنی ساز
هرگاه رشد خواسته ها بیشتر از رشد داشته ها باشد یک تهدید در بلند مدّت یا کوتاه مدّت یا میان مدّت محتمل است.
در این خصوص که حوادث غیر مترقبه چگونه بر ناامنی اثر می گذارد باید به تعریف دقیق مترقّبه و غیر مترقّبه پرداخت. نمی توان عدم تحلیل و بررسی را به دوش حوادث طبیعی انداخت.
کاربردهای الگوی مرسوم:
به گزارش زاهدان پرس، دکتر حسن عباسی تحلیل گر مسائل استراتژیک در مصاحبه با مطالبه گر پیرامون دلایل و پیامدهای مهاجرت از منطقه سیستان گفت: مقوله مهاجرت از سیستان بدلیل شرایط خشکسالی و مشکلات ناشی از روی کار آمدن طالبان، انحراف مسیر رودخانه و خشکی تالاب هامون رخ داد که پیامدهایی نظیر و مواردی از این دست گسترش این گرد خاک ها و گرد غبارها و
جلسه چهارم
5/12/91 تهران
نظام سیاسی برای ایجاد امنیت می تواند ضریب ایدئولوژیک را تقویت کند و یا خواسته ها و داشته ها را مدیریت کند
گاهی اوقات خود ایدئولوژی باعث ایجاد نارضایتی می شود.یعنی به علّت عدم التزام جامعه به ایدئولوژی عدّه ای با نارضایتی قیام می کنند تا آنرا تحسین کنند.
جلسه سوّم 28/11/91
شناخت مفاهیم اصلی:ش
خواسته ها:
آن دسته از نیازهایی که موضوع مطلوبیّت بازیگر قرار گرفته است به گونه ای که مایل به هزینه کرد برای تأمین/ حفظ یا توسعه آن می باشد.
جنس خواسته از جنس نیاز است.خواسته نیازی است که فرد یا مرکز یا ...حاضر است هزینه کند.به عنوان مثال برای حاکم شدن ارزشهای دینی تا چه اندازه ای می خواهد هزینه کند.در سطح تحلیل ملّی هم اینگونه است.فلذا خواسته ها از این جهت در جامعه مهم می باشند که موضوع مطلوبیت قرار گرفتند.