پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

إنّ الإنسان لیطغی أن رآه استغنی: انسان اگر خودش را بی نیاز بداند فطعاً شورش خواهد کرد.سوره علق آیه 6و7.

خداوند و انسانهای متصل به خدا یعنی اولیاء الله علّت تامه(ریشه ای ترین  علّت، علت العلل) رخدادها و رفتارها را گفته اند و می دانند.چیزهایی که نه عقل و  تجربه هیچ انسان معمولی ولو دانشمندبه آن دست نیافته است. مثل آیه بالا و آیه "إنّ الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر" یک پ‍ژوهشگر غربی یا غرب زده اگر خودش را بکشد نمی تواند بفهمد نماز چطور ممکن است از جرم و جنایت پیشگیری کند.به این فضا در تحلیل و سیاست امنیّتی فضای تکوینی – تشریعی می گویند.

 از سوی دیگر در برخی جاها خداوند و اولیاء الله به علّت هایی که ریشه در فضای فردی، اجتماعی، سیاسی و امنیّتی دارند و عقل انسانهای پژوهشگر امنیّتی تازه به آن رسیده اشاره کرده اند. مثلاً أمیری، سیّدی و مولای علی علیه السّلام  می فرمایند: الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظّلم یعنی حکومت با کفر باقی می ماند ولی با ظلم باقی نمی ماند. مولای علّت اصلی نابودی حکومت را ظلم حکمرانان می داند.

امروزه نیز به علّت شورش انسانها در کتب مختلف علمی غربی اشاره شده است. تد رابرت گار در کتاب گرانبهای چرا انسانها شورش می کنند؟ به علت ناقصه(علّت حاشیه ای و فرعی) شورش انسانها از لحاظ علم امروزه غربی پرداخته است. دوستان می توانند این کتاب را از انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی تهیّه فرمایند.

 

مصطفی
۲۰ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
امام علی:"در فتنه ها چون شتری دو ساله باش نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تو او را بدوشند."نهج البلاغه حکمت1 .عقل ناقص مدیر وبلاگ می گوید مولا علی در اینجا وظیفه مردم عامی را تشریح کرده است.وظیفه خواص و نهادهای امنیتی روشن کردن فضا و آگاه کردن مردم است.در ضمن حکومت ها باید بکوشند آنقدر اطلاعات شفاف در شرایط عادی ارائه دهند که فتنه رخ ندهد.یک بعد وقوع فتنه به کمبود اطلاعات درست و اشاعه چند خبر نقیض هم در جامعه بر می گردد.نظام باید معتمدین مردمی در بین مردم را ملزم به ارائه اطلاعات درست در جامعه بکند.از سویی اگر اعتماد مردم به نظام بالا باشد فتنه در نطفه خفه می شود.فتنه پیاده نظامی می خواهد که در صورت اعتماد مردم به نظام این پیاده نظام فراهم نمی شود.
مصطفی
۱۹ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تنها جاهایی خلاصه شده است که به نقشه هوایی کلّی امنیت کمک می کند.این کتاب ترجمه دکتر اصغر افتخاری و از انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی می باشد.

در مطالعات امنیتی دو گفتمان غالب داریم: گفتمان امنیت سلبی و گفتمان امنیت ایجابی

مصطفی
۰۹ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۵۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

من مواعظ علی بن ابی طالب علیه السلام؛مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ یَمْنَعَ نَفْسَهُ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ فَهُوَ خَلِیقٌ‏ بِأَنْ لَا یَنْزِلَ بِهِ مَکْرُوهٌ أَبَداً قِیلَ وَ مَا هُنَّ قَالَ الْعَجَلَةُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْعُجْبُ وَ التَّوَانِی.                                                                   تحف العقول، النص، ص: 206

هر کس این چهار صفت را از خود دور کند خواه فرد باشد،خواه مجموعه دست اندرکاران و رؤسای جامعه ، هیچ گاه حادثه و واقعه ناخوشایندی ، متوجه او نخواهد شد.

مصطفی
۰۷ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۳۱ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر

                                                                    

من یقین دارم، آن پیرمرد نورانى، معنوى، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست تواناى او بنا، غرس، آبیارى و میوه چینى شد، اگر در جوانى، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانى در او پدید نمى‌آمد، این کارهاى بزرگ از او صادر نمى‌شد. مرحوم آقاى حاج میرزا جواد آقاى تهرانى که از علماى بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیارى ایشان را مى‌شناختند، نزدیک سى سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانى براى تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمى‌شناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانى در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز مى‌خواند و اشک مى‌ریزد و تضرّع مى‌کند.» حاج میرزا جواد آقاى تهرانى مى‌گفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضى پرسیدم این آقاى نورانى کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینى است. وقتى آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانى، آن سرمایه و ذخیره را پدید مى‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگى، امام و بنیانگذار حکومت جمهورى اسلامى مى‌شوند.»                                                           امام خامنه ای                                                                             

 

مصطفی
۰۷ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر