پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

تنها جاهایی خلاصه شده است که به نقشه هوایی کلّی امنیت کمک می کند.این کتاب ترجمه دکتر اصغر افتخاری و از انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی می باشد.

در مطالعات امنیتی دو گفتمان غالب داریم: گفتمان امنیت سلبی و گفتمان امنیت ایجابی

هر کدام از اینها در درون خود موج های مطالعاتی دارد.گفتمان امنیت سلبی امنیت را به نبود تهدید یا امکان مدیریت و رفع تهدید معنا می کنند.اینان متشکل از دو موج پژوهشی سنتی و فراسنتی می باشند.

سنتی ها امنیت را به نبود تهدید نظامی معنا می کنند.فراسنتی امنیت را چند بُعدی دانسته می گویند امنیت یعنی اینکه ما از ناحیه اقتصادی، سیاست، فرهنگ، ایدئولوژی،تکنولوژی، نیروهای فکری و...تهدیدی نداشته باشیم و یا در صورت بروز تهدید قدرت رفع آن را داشته باشیم.

گفتمان امنیت ایجابی، امنیت را به ایجاد شرایط مطلوب جهت پی گیری خواست و اهداف ملّی معنا می کند.یعنی اگر کشوری تهدید نداشته باشد ولی توان پیگیری خواستها و منافع ملّی اش را نداشته باشد ناامن ارزیابی می گردد(خلاصه کننده:این تعریف در فضای بین الملل و جهانی مطرح است والا در فضای داخلی گفتمان امنیت ایجابی، امنیت را وضعیتی می داند که حکومت در چارچوب ضریب ایدئولوژیک جامعه به خواسته ها و نیازهای شهروندان پاسخ لازم را بدهد تا منجر به رضایت از حکومت گردد).

گفتمان امنیت ایجابی در درون خود دو موج مطالعاتی دارد.مطالعات مدرن امنیت و مطالعات پست مدرن.

نئو پوزیتویستها طبیعت را به مثابه یک الگو جهت امنیت سازی قلمداد کرده و مطالعات مدرن امنیت را رقم زدند.البته این مطالعات درون نظام دولت- ملّت مطرح شد.

پس از آنان در دورانی که بحث جهانی شدن مطرح گردید رویکردهای فرهنگی مربوط به هنجار و هویت در امنیت مطرح گشت و چارچوب دولت- ملت زیر سوال رفت.امنیت ملّی نیز جای خود را به امنیت جهانی داد.

مبدا تغییر در رفتار بازیگران در محیط امنیتی تغییر در ساختار هنجارها(ماهیت بازیگران و هنجارهای رفتاری)است.

نکته آخر: در فضای ابهام، میزان تبعیت از هنجارهای دسته جمعی بیشتر از فضای شفاف است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی