پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

دور کردن چهار صفت از خود ...

من مواعظ علی بن ابی طالب  ؛مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ یَمْنَعَ نَفْسَهُ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ فَهُوَ خَلِیقٌ‏ بِأَنْ لَا یَنْزِلَ بِهِ مَکْرُوهٌ أَبَداً قِیلَ وَ مَا هُنَّ قَالَ الْعَجَلَةُ وَ اللَّجَاجَةُ وَ الْعُجْبُ وَ التَّوَانِی.                                                                   تحف العقول، النص، ص: 206

هر کس این چهار صفت را از خود دور کند خواه فرد باشد،خواه مجموعه دست اندرکاران و رؤسای جامعه ، هیچ گاه حادثه و واقعه ناخوشایندی ، متوجه او نخواهد شد.

1. عجله : بدون تأنی و دقت ، تصمیم گیری کند یا کاری را اجرا نماید ( عجله غیر از سرعت در عمل است .)

2. لجاجت : یکی از مسائل خطرناک و بلایای دامن گیر ، اصرار و پا فشاری ناحق ، در مسأله ای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقب نشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود .

3. مغرور شدن و خود شیفتگی : که انسان نقص ها و ضعف های خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد .

4.  کاهلی و سستی : کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن .

بنده در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن امیر المومنین واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیانی که متوجه جامعه شده است از این امور بوده است.ان شاء الله ما را با مجاهدت خودمان و توفیق خودش از این امور مصون نگه دارد.

امام خامنه ای

 

۹۲/۱۲/۰۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
مصطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی