پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

نظریه های امنیت داخلی- جلسه پنجم

يكشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۲۶ ق.ظ

جلسه پنجم 12/12/91: ناقص می باشد

 فرآیندهای ناامنی ساز

هرگاه رشد خواسته ها بیشتر از رشد داشته ها باشد یک تهدید در بلند مدّت یا کوتاه مدّت یا میان مدّت محتمل است.

در این خصوص که حوادث غیر مترقبه چگونه بر ناامنی اثر می گذارد باید به تعریف دقیق مترقّبه و غیر مترقّبه پرداخت. نمی توان عدم تحلیل و بررسی را به دوش حوادث طبیعی انداخت.

کاربردهای الگوی مرسوم:

1-     آینده نگری

2-    قابلیّت تجویز بالا

3-    تدریجی بودن.

برای مدیریت ناامنی ای که نیاز به کنترل سریع می باشد نمی توان از این الگو استفاده کرد. این الگو اجتماعی است یعنی برای مبانی و مبادی زیرساختی کار می کند.

کارشناسان امنیّتی باید دو نوع باشند:

کارشناسان امنیتی اقدام. این کارشناسان در موقعیت های بحران به ارائه نظر می پردازند. برای تهدیدات کوتاه مدّت و  برخی تهدیدات میان مدّت مناسب هستند.

کارشناسان امنیتی گفتمان ایجابی. این کارشناسان به ایجاد زیرساخت ها و زیربنای امنیّتی پرداخته و برای تهدیدات بلند مدّت و برخی تهدیدات میان مدّت مناسب هستند.

برای بررسی تهدیدات امنیّتی کوتاه مدّت و بلند مدّت:

باید نسبت بین خواسته ها و داشته ها را سنجید. اگر ضریب رشد ایندو با تفوق ضریب رشد خواسته ها به هم نزدیک شوند می تواند با درصد ناچیز عقب ماندگی میان مدّت باشد.

از نظر تاریخی رضد نظریه سلبی بیشتر بوده است و از بعد از شکل گیری نظام های مردم سالار وو پررنگ شدن نگاه مردم دیدگاه ایجابی بیشتر و موذیانه تر شده است.

عمده مباحث امنیت در غرب در مکتب کوپنهاک نمود دارد. شاید بتوان رویکرد ایرانی اسلامی که به آن اشاره شد را به نوعی در اندیشه غربی(نگاه بوزان) و مکتب کوپنهاک دید، لکن نگاه ایرانی اسلامی از آن متکامل تر است.

 

۹۲/۱۲/۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی