پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

طرح کلّی مطالعات تجویزی اسلامی منتج به طرح ریزی

سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۴۶ ب.ظ

برای اینکه یک شخص در زمینه امنیت سیستان و بلوچستان، یا هر مسئله دیگری طراح شود چند بسته مطالعاتی لازم است:

ابتدا باید، تشنه رسیدن به جواب مسئله باشد. هر کس که تشنه نباشد، هر چقدر آب هم بخورد، بالا میاورد.

1.      برنامه ریزی: منظور از برنامه ریزی، وقوف و آگاهی از الزامات نوشتن یک طرح و برنامه عملیاتی است. با توجه به عدم دسترسی به طرح ریزی امنیتی، میتوان از طرحهای فرهنگی الگو گرفت. البته باید بومی سازی شود.

2.      مبانی اسلامی: یک طرح ریز، نباید با اتکا بر منابع غربی، طرحی بنویسد. طرح مبتنی بر منابع غربی، بیشترین منفعتی که شاید داشته باشد، انتقال ناامنی از بخشی به بخشی دیگر و از حوزه ای به حوزه دیگر است. لذا باید مبتنی بر اسلام پیش رفت. اسلام منهای حوزه فردیت. اسلامی که براساس نیاز اجتماعی باشد. حوزه های علمیه تشیع چنین سرفصل و نگاهی را به هیچ احدالناسی منتقل نمی کنند. لذا بایست به دنبال منابع دیگری در حوزه اسلامی گشت. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن حضرت آیت الله خامنه ای، بهترین کتاب در زمینه انتقال مفاهیم اجتماعی اسلام و زیربنای یک نظریه اسلامی از سیاست و توصیف جامعه است. این شاخه از علم که تعریفش را گفتیم (نظریه اسلامی سیاستگذاری و توصیف جامعه) اصطلاحاً کلام اجتماعی گفته می شود. کتاب دوم در این زمینه بینش تمدنی (تقریری از کلام اجتماعی آیت الله میرباقری) است. این کتاب به درک اجتماعی مخاطب از اسلام کمک خواهد کرد. در مبانی، محقق نگرش (کلان تفسیر خود از 4 ساحت وجودی جهان، خدا، همنوع و خود) را لازم دارد.

3.      غرب شناسی: بیشترین توصیف از غرب به معنای دقیق- نه افراطی و نه تفریطی- در آثار شهید آوینی دیده می‌شود. لذا باید بسته مطالعاتی شهید آوینی در دستور کار قرار گیرد.

4.      تطبیق نظریات و مفاهیم علمی مرتبط با مسئله با اسلام: در این زمینه، ضمن مرور نظریات و سیاستهای غربی در زمینه مسئله که در اینجا، ایجاد یک نظریه امنیتی است، آنچه با اسلام تنافی دارد را دور ریخته و آنچه با اسلام تنافی ندارد را استفاده می‌کند. علم جامعه شناسی، سیاست، جامعه شناسی سیاسی در این زمینه کارگر است.

5.      مطالعات زمینه ای و بستری: در این مطالعات، محقق بستر میدانی عملیات خود را مورد کنکاش قرار میدهد. لااقل یک مردم شناسی فرهنگی، از بستر کاری خود ترسیم می سازد.

تذکر: محقق باید با مسئله خود سلوک داشته باشد. یعنی دائماً در کنکاش و رفت و آمد باشد. از هر چه خداوند تبارک و تعالی روبه رویش میگذرد در زمینه استفاده در مسئله و دریافت حل مسئله استفاده کند.

به لطف الهی ابتدا از مبانی شروع میکنیم.

انشاالله به مدد حضرت حق در این راه ثابت قدم تر از گذشته گام برداریم.

 

۹۶/۰۵/۳۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مصطفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی