پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

به گزارش  کاشف به نقل از پایگاه هم‌اندیشی، محمد رضا حضرت زاد از فعالان فرهنگی استان سیستان و بلوچستان است. حضرت زاد با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان عازم جبهه های حق علیه باطل شدوهم اکنون نیز دبیر کانون هم اندیشی استان سیستان و بلوچستان است
حضرت زاد آخرین وضعیت سیاسی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرده است.
مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

 آقای حضرت زاد در مورد ویژگی های استان سیستان و بلوچستان بفرمائید، چه محرومیت هایی در این استان وجود داردونگاه مسئولان به این امر باید به چه شکلی با شد؟
اجازه بدهید با نقل خاطره ای پاسخ این سوال شمارابدهم.یکی از سرداران سپاه مدتی پیش خدمت حضرت آقا رسیده بودند. ایشان می‌گفت اولین سؤالی که حضرت آقا در مورد استان از من پرسیدند، این بود که "وضع معیشت مردم چه طور است؟ آیا هنوز مردم استان از کپسول گاز استفاده می‌کنند؟ "به ایشان عرض کردم: بله هنوز از کپسول گاز استفاده می‌کنند" حضرت آقا فرمودند :"این مردم واقعاً مردمِ صبوری هستند. باید قدر این مردم را دانست". شاخصه‌ی استان ما، صبوری است متأسفانه بعضی از مسئولان از این صبوری برداشتِ دیگری دارند یا سوء استفاده می‌کنند. محرومیت در این استان همچنان ادامه دارد. گاهی دولت‌ها سعی می‌کنند که روند رشد استان را سرعت بدهند ولی بعد از مدتی مجدداً این روند، افت می‌کند. پروژه¬ی لوله¬کشیِ گاز برای استان، سرعت خوبی داشت و کاری که محال به نظر می‌رسید، این بود که لوله-کشی گاز تا ایرانشهر بیاید که این اتفاق افتاد ولی در حال حاضر این پروژه متوقف شده است و فعالیتی هم مشاهده نمی‌شود.

 روند فعالیت های عمرانی در دولت فعلی و دولت گذشته آیا تفاوتی داشته است؟
حجمِ توانی که دولت قبلی برای افتتاح جاده های ترانزیت گذاشته بود، الآن خیلی کم رنگ شده است. راه آهن ترانزیت و جاده‌ی ترانزیت که خود حضرت آقا به آن نظر داشتند، روند ساخت وسازشان خیلی ضعیف شده است. در مورد مسائل امنیتی هم شما می‌دانید که امنیت پایدار، زیربنای ثبات اقتصادی است. ما متأسفانه شاهد ثبات اقتصادی در استانمان نیستیم. در حاشیه‌ی شهر زاهدان به عنوان مرکز استان، نه کشاورزی می‌بینید، نه حتی یک شهرک صنعتیِ فعال و نه صنایعی که بتواند ایجاد جاذبه کند. البته به صورت پراکنده و جزیره ای فعالیت هایی می‌شود؛ مثلاً مجموعه‌ی مینو یک کارخانه ی صنایع غذایی راه اندازی کرده و از تهران حمایت می‌شود

 
این مشکلات زیربنایی چه تاثیری بر زندگی مردم داشته است وچه راه حلی را برای حل این مشکلات پیشنهاد می دهید؟
مشکلات استان، مشکلات کوچکی نیستند. مثلاً به خاطر از بین رفتن کشاورزی و دامپروری که دامن گیر مردم سیستان شده، مهاجرت مردم سیستان در حال گسترش است؛ آیا می‌شود مانع این مهاجرت شد؟ آیا حق آب برای دریاچه‌ی هامون را می‌توان از دولت افغانستان و کشورهای همسایه دریافت کرد؟ تکلیفِ معیشت مردمی که در سیستان زندگی می‌کنند، چه می‌شود با هر زحمتی شده باید انتظار این مردم را به گوش مسئولین،مراجع عظام برسانم. پیشنهاد می کنم علمای بزرگوار ومراجع تقلیدی که دوران تبعید خود را در این منطقه گذرانده‌اند، همانطور که رهبر معظم انقلاب اقدام کردند برای سرکشی و احوال پرسی و تجدید بازدید از کسانی که پذیرای آنها بودند،به این مناطق بیایند و ببینند که سربازهای نظام و ولایت در این مناطق چه طور زندگی می‌کنند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ 
در مرزهای استان در حال حاضر انسداد مرز به خوبی انجام شده و در حال تکمیل است ولی تکلیفِ معیشت مردمِ مرزنشین چه می‌شود؟ مردمی که از همین راه ارتزاق می‌کردند، چه کار باید بکنند؟ این بازارچه‌ها چه زمانی باید فعال شوند؟ این کارها نیاز به یک حرکت جهادی دارد.

 
در مورد مشکلات مردم استان در زمینه سوخت توضیحی بدهید وآیا دولت توانسته است درمدت فعالیت ۸ماهه خود در این زمینه اقدام خاصی را صورت بدهد؟
شاید مردم ندانند اما حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند،که از کپسول گاز استفاده می‌کنند. در روستاهای مختلف کشور مثل روستاهای مازندران و گیلان، لوله کشی گازوجود دارد و الحمدلله مردم به برکت جمهوری اسلامی از این نعمت استفاده می‌کنند ولی مردم این استان از این نعمت محروم هستند. مردم انتظار دارند که کارهای لازم، با سرعت بیشتری انجام بگیرند. مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها که قرار است شروع شود، آیا اقتصاد شهر زاهدان که جمعیت آن یک میلیون نفر است، تعریفی برای آن شده است؟ آیا این اقتصاد پاسخگوی این هدفمندی هست؟ آیا برای موج افزایش قیمت‌ها که مورد انتظار است، تدبیری اندیشیده شده است؟ من نمی‌خواهم بحث سیاسی کنم ولی مدیران اقتصادی دولت جدید تاکنون نشان داده¬اند که توانِ مدیریتِ درست را ندارند. علی رغم انتظاری که مردم از دولت جدید داشتند، این دولت با یک سبدِ کالا، آرامشِ اقتصادی را به هم ریخت. با چند مصاحبه قیمت بورس را بالا و پایین می‌کنند؛ شاخص های بورس را خراب می‌کنند؛ قیمت دلار را کاهش و افزایش می‌دهند؛ اینها نشان می‌دهد که باید پخته¬تر عمل شود و نظارت بیشتری بر روی کار مدیران اقتصادی باشد و بین مدیران اقتصادی، هماهنگ کننده ای وجود داشته باشد. ما شاهد هستیم که این مدیران جدای از همدیگر مصاحبه هایی را انجام می‌دهند و این مصاحبه‌ها بر وضع اقتصاد، اثرگذار هستند.

 
در بحث محرومیت زدایی از استان اقداماتی در حال انجام بود. آیا این کارها با آمدن دولت جدید ادامه یافته است؟ 
خیر. الآن برای گازرسانی، اقدامی مشاهده نمی‌شود. در حالی که این کارها، زیرساخت های استان است. اگر کسی بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند، اولین سؤالش، بحثِ انرژی است. ما از جهت انرژی در استان واقعاً مشکل داریم. مردم به این لوله کشی گاز که به سرعت انجام می‌شد، امیدوار بودند. اینها اقداماتی هستند که باید تداوم داشته باشند روندِ ساخت جاده های ترانزیت هم بسیار کند شده است.

 
برخی جریانات سیاسی و مذهبی دراستان فعالیتهایی را انجام میدهندآثار این اقدامات را چگونه ارزیابی می کنید؟
مردم سیستان و بلوچستان، مردمی متدین و وفادار به نظام و انقلاب هستند و فرقی هم بین شیعه و سنی نیست. این وفاداری را از زمان جنگ تا الآن ثابت کرده‌اند. ولی اینکه مسئولان، این وفاداری را قدر بدانند، مهم است. در بحث امنیتی یک جریان خاص برای اینکه امتیازات خاصی را دریافت کند، اعلام می‌کند که شما اگر مثلاً عنایت بیشتری به این جریان داشته باشید، ما امنیت منطقه را تأمین می‌کنیم. عنایت ویژه به این جریان شد. این جریان، جریانِ حاکم مسجد مکی است که تلویحاً در جلسات می‌گفتند اگر به ما بها داده شود، ما امنیتِ استان را برقرار می‌کنیم. این مطلب در هر انتخابات و در هر مذاکره¬ای مطرح می‌شود. الآن به این جریان بها داده شده و مسئولان زیادی از این جریان پست گرفتند و ژست های زیادی از نظر سیاسی گرفته شده ولی الآن ما شاهد هستیم که ۵ نفر از مرزبانان ما را مظلومانه گروگان می‌گیرند
البته حداقل هایی را برای مرزبانی فراهم نکرده اند ولی ازآنها انتظار داریم. من یک خاطره از سردار شعبانی فرماندهی انتظامی وقت استان بگویم. ایشان تعریف می‌کرد که حدود ۱۵ سال پیش به بازدید مناطق مرزی رفته بودم و مرزبان‌ها و افراد نیروی انتظامی را در پاسگاه جمع کردم و برایشان سخنرانی کردم و گفتم که شما باید هشیار و بیدار باشید چون شما مرزبانان نظام اسلامی هستید. حاصل مراقبتِ شما، امنیتِ خانواده های شما در شهرها است، مردمِ کشور به امید این که شما اینجا بیدار هستید، راحت زندگی می‌کنند. یکی از درجه داران دست بلند کرد و گفت اجازه می‌دهید من صحبت کنم؟ گفتم بفرمایید. گفت شما می‌گویید یک ماه نخوابید و بیدار باشید و برای یک ماه، به من ۱۰۰ هزار تومان حقوق می دهید
ما چه قدر به وضعیت معیشت مرزبانانمان رسیدگی کرده‌ایم؟ چه مقدار به امکانات مرزبانانمان رسیدگی کردیم؟ الآن در پاسگاه های مرزی چه اتفاقاتی می‌افتد؟ ما هیچ امکاناتی را فراهم نکرده‌ایم و انتظاراتمان دائم بیشتر می‌شود. این بندگان خدا در سرما و گرما و در مرزهای مختلف زحمت می‌کشند و مسئولان به جای این که این زحمات را قدر بدانند، با این ادبیات با این‌ها برخورد می‌کنند.

 
در مورد انتصاباتی که در استان انجام شده نظرتان چیست ؟انتخاب مسئولان شهری از بین بانوان را شما چگونه ارزیابی می کنید؟
در رابطه با انتصاباتی که در استان شکل می‌گیرد و فضای سیاسی که الآن در استان وجود دارد، متأسفانه بیشتر دنبال ژستِ سیاسی هستند و بسیار عجولانه تصمیم گرفته شده است. در استان سیستان و بلوچستان دو معضل بزرگِ امنیتی و اقتصادی، این استان را به شدت آزار می‌دهد شما می‌بینید در دو شهر مهمِ استان، فرماندار، زن انتخاب شده است! ما با فعالیت اجتماعی و سیاسی زنان مشکل نداریم ولی شهری که واقعاً مشکلِ امنیتی دارد، آیا رئیس شورای تأمین امنیت آن شهر می‌تواند یک خانم باشد؟! آیا آن خواهران دیدگاه امنیتی انتظامی و نظامی لازم را دارند که بتوانند این شهرها را مدیریت بکنند؟! پاسخ دغدغه-های مردم را چه کسی می‌دهد؟ همان طور که اشاره کردم، مردمِ استان بسیار مردمِ وفادار و مؤمنی هستند ولی الآن که مجدداً جریان فتنه در استان، پرچمدار شده است، مردم نگران هستند. مردم این استان هم مانند همه‌ی مردم ایران، با نگرانی اوضاع فرهنگی را رصد می‌کنند. شما دغدغه¬های فرهنگی را از فرمایشات اخیر حضرت آقا رصد کنید و ببینید که با چه نگرانی ای در مورد مسائل فرهنگی صحبت کرده‌اند
لقلقه‌ی زبان برخی از مسئولان، لفظ "مقام معظم رهبری" است. از این لفظ استفاده می‌شود ولی در تبعیت از حضرت آقا چه نمره ای می‌توانند داشته باشند؟ باید منتظر عملکرد این افراد بود. در حال حاضر افرادی که در ایام فتنه در استان بازداشت شدند، تعیین کننده‌ی انتصابات هستند. من چون عضو مجمعِ آزادگان تهران هستم، مشکلات آزادگان عزیز را اطلاع دارم. در دولت جدید برخورد با ایثارگران تفاوت کرده است. بعضی از مدیران قدیمی که می‌خواهند میز مدیریتشان را حفظ کنند، تاخت وتازِ بدی به ایثارگران می‌کنند. شاید حتی امر به معروف این ایثارگران را تحمل نمی‌کنند. به هر حال انتظار می‌رود نظارت بیشتری بر استان ما بشود. همان طور که در وصیت نامه شهدای استان که در اوائل انقلاب به شهادت رسیدند، می‌خوانیم که این استان، تنگه‌ی اُحُدِ انقلاب است. واقعاً به این تنگه‌ی اُحُد نگاه ویژه شود

 
وضعیت اشتغال استان سیستان و بلوچستان چگونه است؟
آقای حضرت زاد: ما باید به اشتغال، به عنوان یک مقوله‌ی مهم ر استان و کشور و همچنین دغدغه‌ی مقام معظم رهبری نگاه کنیم. همه‌ی مسئولان دولت فعلی و قبلی هم شعار می‌دهند که تمام تلاششان را برای اشتغال انجام می‌دهند. آیت الله سلیمانی نماینده‌ی ولی فقیه در استان می‌فرمایند: "ایجاد یک شغل در استان سیستان و بلوچستان، یک نفر از اشرار و قاچاقچیان را می‌تواند کم کند". در استانی که دسترسی به درآمدِ کثیر به سهولت اتفاق می‌افتد، ایجادِ اشA7�Aغال می‌تواند جلوی آن درآمدهای کثیر و به سمت قاچاق و حمل مواد مخدر رفتن را بگیرد. بنابراین اشتغال در استان سیستان و بلوچستان حتی به امنیتِ پایتخت و کلِ کشور، کمک می‌کند و لازم است با این نگاه به مقوله‌ی اشتغال در استان توجه شود
من یک خاطره هم از شهید شوشتری نقل می‌کنم. همراهان شهید شوشتری می‌گویند در منطقه‌ی کورین زمانی که ایشان برای سرکشی به اقوام و طوایف اهل سنت و بلوچ می‌رود، کالاها و کمک هایی را برای خانواده های محرومی که شاید هیچ موقع مسئولان نظام به آنها سرکشی نکرده‌اند، اعطا می کند و در منزل این افراد می‌نشیند و به دردِ دل اینها گوش می‌دهد. می‌گویند یکی از افراد محلی ، جلوی شهید شوشتری را گرفت و گفت من قاچاقچی و تفنگچی فلان شرور هستم. وقتی او می‌خواهد مواد مخدر را وارد کند، من از آن کاروانِ مواد مخدر محافظت می‌کنم. از آن طرف مرز که من حرکت می‌کنیم تا شیراز، ۲۰ روز در راه هستیم. در این ۲۰ روز، خانواده‌ی من نگران و ناراحت هستند که آیا من زنده برمی گردم یا نه؛ و خودمان هم نگران که اگر درگیر بشویم، باید تیراندازی کنیم و کسی را به قتل برسانیم یا کسی ما را می‌کشد؛ ولی با تمام این دغدغه‌ها وقتی به شیراز می‌رسیم و بار را تحویل می‌دهیم و به زاهدان برمی گردیم، ۱۰۰ هزار تومان به ما دستمزد می‌دهند. شما یک کارِ کارگری به من بسپارید و آن ۱۰۰ هزار تومان را شما به من بدهید تا من دست به اسلحه نبرم و خانواده ام در آرامش زندگی کنند. من می‌خواهم بگویم متأسفانه اهمیت اشتغال در استان ما مورد غفلت قرار گرفته و ما در دولت جدید هم برنامه‌ی خاصی را مشاهده نمی‌کنیم. من خودم فعّال اقتصادی هستم اما هنوز حمایتِ خاصی از اشتغال ندیده‌ایم.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی