پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه


دریافت(بررسی نگرش دانشجویان بلوچ نسبت به هویت ملی

این مقاله که در مجله ندای اسلام اصلی ترین مجله سلفی بلوچستان توسط یک سنّی مسلک دانشگاهی به چاپ رسیده است. دیدگاه نویسنده که دیدگاه جانبدارانه است و از آفت های این مقاله است زمانی مشخص می شود که بدون تحقیق علمی می نویسد:" دانشجویان ارتباط نزدیکی با سران مذهبی دارند و به همین دلیل محبوبیت و نفوذ نسبتا بالایی در بین مردم برخوردارند. از قدرت سران طوایف کم شده است و ...

نگرش های کودکان همانند نگرش های خانواده است. در دوران دانشجویی نگرش ها از بیشترین امکان تغییر بر خوردارند. نگرش ها پس از شکل گیری از ثبات بیشتری برخوردارند و تابع اصل ثبات شناختی هستند.

وی با تعریف هویت با دو زیرعنصر همانندی با گروهی و تمایز با گروه دیگر به مقاله خود ادامه می دهد. در جوامع چندقومی اگر هویت فرهنگی یک قوم مطرح گردد سایر اقوام جبهه گرفته و این تبدیل به برجسته شدن هویت قومی در برابر هویت ملی می گردد.

روش تحقیق این مقاله پیمایش مقطعی می باشد که از بین دانشجویان بلوچ دختر و پسر سه دانشگاه اصلی زاهدان گرفته شده است. از معایب روش تحقیق می توان به خطای ادراکی در جامعه آماری اشاره کرد. به عبارتی دیگر جامعه آماری ممکن است دچار خطای همجواری گردد. یعنی واقعه ای مثبت یا منفی در گوشه ذهن آنها قرار داشته باشد که همین اخیراً رخ داده است. بهتر بود محقق محترم پایایی داده هایش را امتحان می کرد و اینگونه ذوق زده به تحلیل داده ها نمی پرداخت.

یافته های تحقیق:

1-احساس تبعیض در حد 90%

2-احساس محرومیت در حد 83/7%

3-نگرش مطلوب نسبت به ملّت60% نگرش مثبت یا خیلی مثبت

4- نگرش مطلوب به سرزمین 75%

5-نگرش بی تفاوت نسبت به دولت

6-نگرش نسبت به هویت ملی تا حدودی مثبت

7-  به نظر پاسخگویان 73/9% رتبه قوم بلوچ از نظر امکان بهره برداری از فرصت های اقتصادی، سیاسی و ... آخر یا هفتم است.

8- به نظر پاسخگویان 45% نوع مذهب را معیاراصلی مسئولین جهت تخصیص منابع35% پارتی و 7% قومیت معیاراصلی مسئولین می باشد.

9- 70% پاسخگویان مسلمان بودن، 17% ایرانی بودن و 11% بلوچ بودن را هویت اول و اصلی خود تعریف کرده اند.

10-تحقیق نشان داد که خانواده، همسالان و گروههای مرجع نقش زیادی در ایجادنگرش در دانشجویان داشته اند.

مقاله در ادامه می افزاید که این نگرش که مسلمان بودن را هویت اصلی خود می دانند با این نگرش که مذهب عامل و معیار مسئولین در تخصیص امکانات است هم خوانی دارد.

دست آخر مولف بعد از بیان پیشنهادات که عمدتاً با تکیه بر مبانی درسی غربی است که در دانشگاه فراگرفته است ادامه می دهد که رسانه های گروهی نتوانستند در ایجاد رابطه هویت ملی در جوانان رابطه معناداری ایجاد نمایند. وی در ادامه سیاست تکثر گرایی فرهنگی را به جای شبیه سازی فرهنگی تجویز می نماید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی