پایگاه کاشف: وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان

پیام های کوتاه

 

 دریافت اصل مقاله سنجش تهدیدهای امنیتی در جنوب شرق ایران با تأکید بر امنیت مرزی

نویسنده محترم مقاله سنجش تهدید های امنیتی در جنوب شرق ایران با تأکید بر عامل امنیتی که به نظر امنیتی می آید تهدیدهای منطقه جنوب شرق را در 3 قالب دسته بندی کرده است:

تهدیدهای امنیتی با منشأ مرزی

تهدیدهای امنیتی با منشأ داخلی

تهدیدهای امنیتی با منشأ خارجی( فرا منطقه ای)

همین ابتدای امر اشکال این تقسیم بندی به این برمی گردد که مگر غیر از تهدیدهای فرامنطقه ای تهدیدهای منطقه ای محیط امنیتی ایران را تهدید نمی کند؟؟؟

نویسنده محترم با بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که بیشترین ناامنی منطقه ناشی از مسائل مرزی، مسائل داخلی و سپس مسائل خارجی است و این تهدیدها به ترتیب تأثیرگذاری:

اجتماعی فرهنگی،

نظامی- امنیتی،

 اقتصادی،

جغرافیایی- طبیعی و

در نهایت مولفه های سیاسی می باشد. پس باید جواب تهدیدات منطقه را با مولفه های اجتماعی فرهنگی داد تا سایر مولفه ها. همین ابتدای کار از زحمات نویسنده محترم مقاله تشکر می شود که بالاخره یکی پیدا شد که به منطقه درست بنگرد و برعکس برخی آقایان که مشکلات اقتصادی را علّت ناامنی می دانند مسائل فرهنگی را علت اصلی ناامنی بداند. باشد که نظام درس بگیرد.

این مقاله به دنبال تأثیرسنجی هریک از مولفه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، جغرافیایی در سه قلمرو مرزی، داخلی و خارجی بر روی امنیت منطقه می باشد.

به زعم نویسنده برآیند مجموعه عوامل تهدید در سه سطح داخلی، مرزی، بین المللی منجر به مشکلات و چالش های امنیتی در منطقه شده است.

نویسنده با ارائه جدولی تأثیرگذاری هر کدام از عوامل بر امنیت را با استفاده از پرسشنامه سنجیده است. به زعم بررسی انجام گرفته تک عامل رشد فزاینده جریانات مذهبی با تفکر سلفی دیوبندی و تبلیغ آن و طیف مولفه های اقتصادی بیشترین امتیاز را بین صاحب نظران مبنی بر تأثیر بیشتر بر امنیت منطقه!!! داشتند. نویسنده محترم علی رغم عرف معمول در به کارگیری اصطلاحات سیاسی به جای واژه ناحیه از واژه منطقه استفاده کرده که در عرف سیاسی به مجموعه ای از کشورها که ژئوپلیتیک مشترک دارند گفته می شود.

از طرفی در جدول دیگری مولفه های اجتماعی فرهنگی بالاترین تاثیر بر امنیت جنوب شرق را دارند. نویسنده محترم مصادیق این تهدیدات را سی دی های مبتذل و ... دانسته است. آنچه به ذهنم می رسد این تهدیدات دست چندم محسوب می شود. شاید در ذهن پرسش شوندگان منظور از تهدیدات فرهنگی اجتماعی، تزریق سلفی گری به منطقه بوده است که بیشترین ناامنی را به بار آورده است.

نکته جالب توجه دیگر در این مقاله اینست که مولفه امنیت نظامی بیشترین تأثیر برروی امنیت مرزی را دارد در حالیکه مولفه اجتماعی اقتصادی بیشترین تأثیر بر روی امنیت داخلی را در جنوب شرق داشته است. به زعم پاسخ دهندگان به پرسشنامه حمایت عربستان از رشد فزاینده جریانات افراطی مذهبی در جنوب شرق عامل دسته اول خارجی است که امنیت منطقه را نشانه رفته است..

خوب بود نویسنده محترم مقاله بین تهدیدات و علّت آنها تمایز قائل شده و برای پرداختن و حل تهدیدات، علّت زنی را پیشنهاد کند نه اینکه هر تهدید را پاسخی در آن حوزه دهد

جمله کلیدی این مقاله اینست که تهدیدات سیستان و بلوچستان تهدیداتی نیست که بشود با جداسازی و تفکیک بین آنها تمایز ایجاد کرد بلکه به هم پیوسته می باشند و تأثیر و تأثر متقابل دارند

به زعم صاحب نظران امنیتی بیشتر تهدیدات امنیتی منشأ خارجی با بستر داخلی دارند.

به زعم نویسنده تهدیدات با منشا مرزی، تهدیدات با منشا داخلی و تهدیدات با منشا خارجی بیشترین تاثیر به ترتیب در امنیت منطقه را داراست.

پرداختن به یک نوع مولفه تهدید و غفلت از سایر مولفه ها خسارات جبران ناپذیری در پی دارد.

 

 

نظرات  (۱)

به جمع بیانی ها خوش آمدید.
سلام از نام وبلاگ معلومه خیلی عالی میشه مرسی عزیز دل
از راه اندازی این وبگاه
به وب بنده هم سر بزنید اگه لایق دیدید.
عیدتون مبارک و شهادت حضرت فاطمه (س)دخت نبی بر شما و تمام شیعیان تسلیت باد.
تبادل لینک هم مایل باشید در خدمتم

------------------------------------------------
آچار فرانسه بلاگ .آی آر آری آموزش کاملا تصویری تگ های بلاگ . آی آر
به صورت کاملا عملی و تست شده

منتظر شما هستیم بخش 1 با آدرس

http://unit-sardroud.blog.ir/post/322

آماده و تکمیل شده است.

موضوع آچارفرانسه صفحه بندی مطالب وبلاگ های بلاگ.آی آر

کاری از گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد
پاسخ:
سلام
خواهش می کنم
حتماً میام
شهادت حضرت فاطمه بر شما هم تسلیت
یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی